Meghirdetjük a Sokszínűség Hetét – pedagógusok jelentkezését várjuk | Sokszínűség Oktatás Munkacsoport

Meghirdetjük a Sokszínűség Hetét – pedagógusok jelentkezését várjuk

Az április 8-12-ig tartó hétre egy olyan, rugalmasan szervezhető program megtartására buzdítjuk az osztály- és iskolaközösségeket, amelyen együtt állhatnak ki az előítéletek és a zaklatás ellen. A SOM ezért várja az érdeklődő tanárok, illetve intézményvezetők jelentkezését.

Ezen a linken lehet jelentkezni, tájékoztatást pedig az info@sokszinusegoktatas.hu címen lehet kérni.

A csatlakozó iskolák ingyenes csomagot kapnak, mely tartalmaz:

- Tanári Kézikönyvet (óratervekkel, gyakorlatokkal, bullying-kisokossal, stb.)
- Plakátokat
- Szórólapokat diákoknak
- Kitűzőket

A bullying és az előítéletesség, a kirekesztő nézetek megjelenése a legtöbb iskolában probléma. A SOM több civil szervezet csatlakozásával azért jött létre, hogy támogassa, inspirálja a pedagógusokat abban, hogy egész éves munkájukba minél hatékonyabban tudják beépíteni a sokszínűség és az elfogadás értékeit.

Amellett, hogy elindítottuk ezt a honlapot a témához kapcsolódó ötletek, segédanyagok és hasznos írások gyűjtésére és rendszerezésére, egy olyan többnapos eseményt is megálmodtunk, amely iskoláról iskolára lehetőséget ad a látványosabb, közösségi kiállásra a sokszínűség mellett. Szeretnénk, ha ebből évről évre egyre több iskolát elérő hagyomány válhatna.

A csatlakozó iskoláknak járó csomag egyik legfontosabb eleme a tanári útmutató, amely például egy bullying-kisokoson kívül többféle gyakorlat- és program-javaslatot tartalmaz. Ezekből az osztályok szabadidejükhöz, kapacitásukhoz és érdeklődésükhöz mérten választhatnak, s az útmutatónak küszönhetően minimális felkészüléssel foglalkozhatnak az előítéletesség elleni fellépés és az iskolai sokszínűség témáival.

Az érdeklődő pedagógusok jelentkezését ezen az űrlapon, vagy az info@sokszinusegoktatas.hu címen várjuk további információkért.

Honnan jött az ötlet?

Egyes országokban nagy hagyománya van annak, hogy az év egy-egy napján (vagy egy egész héten keresztül) az iskolaközösségek kiállnak egy fontos társadalmi ügyért, vagy tiltakoznak egy káros jelenség ellen - például felszólalnak a rasszizmus ellen, illetve kifejezik kiállásukat az LMBTQI vagy más kisebbséghez tartozó emberek mellett. Ilyen például a Day of Silence (Csönd Napja), a Week of Awareness (a Tudatosság hete) vagy a Pink Shirt Day (Rózsaszín Pólós Nap).

Nem egy nagy, komoly iskolai ünnepélyt vagy megemlékezést kell elképzelni, hanem egy-egy olyan napot, amelyen apró, hétköznapi, esetleg vicces szimbólumokkal, jelvényekkel jelzik az egyetértést az üggyel, és maguknak szerveznek meg a témához kapcsolódó programokat, tevékenységeket. Egy példa: a Pink Shirt Day, ami mára bullying-ellenes mozgalommá nőtte ki magát, a kanadai Új-Skócia tartomány egyik iskolájából indult el, ahol pár kamasz tiltakozásba kezdett, miután egy társukat zaklatták rózsaszín pólója miatt. A tiltakozók másnap mind rózsaszín pólót vettek fel, hogy kifejezzék szolidaritásukat az áldozattal, és jelezzék, hogy a kedvesség és az elfogadás pártján vannak az erőszakkal és a kirekesztéssel szemben. Azóta rengeteg iskolában fejezték ki az ügy melletti kiállásukat a diákok és tanárok rózsaszín pólókkal, poszterekkel, szórólapokkal, kisfilmekkel, beszélgetésekkel.

Hasonlót álmodott meg a Sokszínűség Oktatási Munkacsoport is, amit a magyar iskolákhoz lehet igazítani.

Milyen alapokból indultunk ki a program kidolgozásakor?

  • Szükség van a hasonló programokra: az országban uralkodó előítéletekkel körbevéve a gyerekeknek és fiataloknak szüksége van olyan élményekre, tapasztalatokra, mikor biztonságos, mindennapi közegükben foglalkozhatnak a sokszínűséggel, elfogadással, erőszakmentességgel, illetve közösségével együtt állhat ki egy jó ügyért.

  • Tudjuk azt is, hogy sok magyar iskolában számos teher nyomja pedagógusok és diákok vállait is, ezért a programjavaslatok összeállításakor rugalmasságra törekedtünk: kisebb és nagyobb lélegzetű programokat is ajánlunk, illetve egy egy napos akciónap helyett egy egész hetet jelöltünk ki Sokszínűség Hetének. A javaslatokat úgy igyekszünk összeállítani, hogy ne igényeljenek aránytalanul sok előkészületet, viszont megadják a támpontokat ahhoz, hogy az adott program inspiráló lehessen. A tanárok és diákok akár együtt is kiválaszthatják, mi az, ami belefér az idejükbe, és mi az, ami érdekli őket. Sőt, új ötletekkel is előállhatnak, amik kapcsolódnak a témához, hiszen saját programjavaslatainkat gondolatébresztőnek is szánjuk.

  • Elsősorban nem külsősök (pl. szervezetek, meghívott szakemberek) által, vagy külső helyszíneken (pl. színházban, múzeumban) megvalósítandó programokat ajánlunk, hiszen mindezek sokszor erőforrás-igényesek, hanem olyanokat, amiket maguk a résztvevők (tanárok, diákok) a saját, iskolában rendelkezésre álló eszközeikkel meg tudnak valósítani.

  • Hogy a "kellékekkel" se legyen gond, a SOM eljuttatja azokat a résztvevő iskolákba: a kitűzőket, szórólapokat, posztereket, valamint a tanári útmutatókat és más kiadványokat.