Nemi sztereotípiákról kiskorban | Sokszínűség Oktatás Munkacsoport

Nemi sztereotípiákról kiskorban

Kicsi gyerekekkel is beszélni a merev nemi sztereotípiákról – sőt, ajánlott is.

Hogy miért? Azokban az iskolákban, ahol jobban megvalósul a nemek közti egyenlőség, ahol nem tűrik meg az LMBTQI-ellenes vagy nemi alapú megkülönböztetést és zaklatást, jelentősen kevesebb a bullying, a bántalmazás és az agresszió. Ahol viszont jellemzőek a homofób beszólogatások, ott észrevehetően több a bullying és a szexuális zaklatás is.

Ha az iskolában nemi megkülönböztetés zajlik, illetve merev nemi szerepeket sulykolnak, az a gyerekek énképére és későbbi pályaválasztására is hatással lehet. Az Átlátszó cikke így fogalmaz: “A hatások, amik érik őket 6-8-10 évesen, meghatározóak lesznek az életük során. Az OECD kutatása szerint a lányok addig hallják azt, hogy ők rosszak matematikából, hogy végül rosszak is lesznek. Az önbizalmuk rohamos romlása vezet oda, hogy nem képesek teljesíteni bizonyos területeken. Ez pedig érzékelhető a fiúknál is. A társadalomtudományok, a neveléstudományok esetében a nők irányába billen el a mérleg. Olvasni és érzelmesnek lenni, más emberek iránt érdeklődni nem fér bele a az elmúlt időszakban kialakult férfi nemi szerepbe.”

Ha pedig mindez kiegészül egy LMBTQI-ellenességgel, illetve a női és férfi szerepekhez hagyományosan  társított viselkedéssel való szembenállás megbélyegzésével, úgy rengeteg gyerek abban a tapasztalatban nőhet fel, hogy nem lehet önmaga, illetve el kell fojtania identitását, ízléséet, érdeklődését, különben nem elfogadható személy.

Ahhoz, hogy segítsünk a gyerekeknek már fiatal korban kialakítani egy nyitott, elfogadó, illetve szexizmus-, homo- és transzfóbia-ellenes szemléletet, felkészülhetünk pár nagyon egyszerű válasszal, amelyeket mindennapi szituációkban alkalmazhatunk, és amelyeket tartalmas beszélgetés követhet. Természetes, ha az emberek néha sztereotípiákból indulnak ki, de jó, ha megtanuljuk ezeket tudatosítani, és leépíteni azokat, amelyek károsak. S a diákokkal is jót lehet beszélgetni ezekről a témákról.

Egyszerű kérdések és helyzetek – egyszerű válaszok

“Miért szereti Marci a rózsaszínt?”

  • Nincsenek “fiú színek” és “lány színek”. A színek csak színek. Más emberek más és más színeket szeretnek.

  • Úgy gondolod, egy fiúnak nem szabad rózsaszínt hordania? Miért? 

  • Te miért szereted a kéket vagy a zöldet (vagy bármelyik színt, amit szeret)? A rózsaszínt miért nem szereted?

  • Tudtad, hogy régen a fiúk színe volt a rózsaszín, a lányoké pedig a kék?

“Miért rövid Kati haja? Úgy néz ki, mint egy fiú.”

  • A lányoknak és nőknek sokféle stílusú és hosszúságú frizurája lehet, akárcsak a fiúknak és férfiaknak.

  • Így szereti hordani.

  • Miért baj, ha egy lánynak rövid, egy fiúnak pedig hosszú haja van?  

“Jakab babázik. Ez elég fura.”

  • Egyes fiúk nem szeretnek babázni, mások igen. Ugyanúgy, ahogy valaki szeret mondjuk rajzolni, más viszont nem. Valaki szeret focizni, valaki nem. Senkinek sem kéne azért lemondania valamilyen játékról, mert fiú vagy lány.

  • A babákkal mindenki játszhat a csoportban.

  • Néha hallunk olyasmit, hogy bizonyos dolgok fiúknak valók, bizonyos dolgok lányoknak valók. De ezzel szemben az igazság az, hogy a játékok egyszerűen a gyerekeknek valók! Mindenki játszhat azzal, amivel kedve van.

“Anna úgy néz ki, mint egy fiú.”

  • Miért mondod ezt?

  • Nincs egyetlen helyes módja annak, hogy hogy kell egy lánynak vagy egy fiúnak kinéznie.

  • Lányoknak és nőknek is lehet rövid hajuk, járhatnak farmerben és kapucnis pulcsiban. Ez esik jól neki.

  • Miért kéne máshogy öltözködnie?  

“De ő fiú. Miért öltözik úgy, ahogy egy lány?”

  • Az emberek (lányok és fiúk) nagyon sokféleképpen öltözködhetnek, egyik nemnek sem egyféle ruhákat szabad csak hordania.  

  • Vannak olyan fiúk, akik szeretik a rózsaszínt, és hosszú hajat növesztenek, és vannak olyan lányok, akik nem szeretik a rózsaszínt és a hosszú hajat. Ebben az iskolában, közösségben ez teljesen rendben van.

  • Ő ilyen ruhákat szeret hordani. Te miért szereted azt viselni, amit viselsz?

“Dominik mindig lányokkal barátkozik?”

  • Természetes, hogy a fiúk és a lányok játszhatnak együtt.

  • Dominik azokkal barátkozik, akikkel szeret együtt lenni, csakúgy, mint te.

“Úgy futsz, mint egy lány!”

  • Egyáltalán nincs rendben, ha a “lány” szót sértésként alkalmazzuk.

  • Amit mondtál, sértő a lányoknak. Vannak lányok, akik nagyon gyorsan futnak!

“Mindig lányokkal és lányos játékokkal játszik!”

  • Bármelyik gyerek bárkivel játszhat. Ő egy olyan fiú, aki szeret lányokkal játszani és babázni, és ez teljesen rendben van. Minden játékot minden gyerek használhat.

“A fiúk okosabbak, mint a lányok.” "A fiúk jobbak matekból, mint a lányok."

  • Egyes fiúknak jól megy a matek, másoknak kevésbé, és ez éppen így van a lányok esetében is: egyes lányok jól matekoznak, mások kevésbé. Ezért nem mondhatjuk, hogy a matekban jobbak lennének a fiúk vagy a lányok.

  • Mindenki más és más dologban jó, és ennek semmi köze a nemekhez.

“Andi fiú volt, ugye?”

  • Bár Andi fiúnak született, legbelül lánynak érzi magát. Szeretné, ha mindenki Andreának hívná, és ha olyan ruhákat és frizurákat hordhatna, amilyeneket szeretne, és olyan tevékenységeket végezhetne, amiket leginkább élvez.

  • Andi legbelül úgy érzi, ő lány.

"Karesz sír, pedig fiú."

  • Ha az ember nagyon szomorú, akkor sír. Ezzel mutatja ki, mit érez. A fiúk sem kevesebbszer szomorúak, mint a lányok, és ha ezt sírással fejezik ki, az teljesen természetes.

  • Mindenki ugyanúgy kimutathatja az érzelmeit (sírással, nevetéssel), akár lányok, akár fiúk.

  • A fiúk is sírnak, ilyenkor ugyanúgy megérdemlik a segítséget és a vigasztalást, mint a lányok.

A témával kapcsolatban érdemes tanulmányozni a nemi sztereotípiákkal kapcsolatos érzékenyítő gyakorlatokat is. 

 

Forrás: 

Be Prepared for Questions and Put-Downs about Gender