Bullyingról szülőknek | Sokszínűség Oktatás Munkacsoport

Bullyingról szülőknek

Sok írás született már arról, hogy mit is takar a bullying kifejezés - amit magyarul leginkább az iskolai zaklatásnak szoktak megfeleltetni - , mi is összeszedtük a leggyakoribb kérdéseket, és ajánlottunk oktatási anyagokat is a témával kapcsolatban.

Most a szülők számára gyűjtöttünk fontos tanácsokat a Pink Shirt Day és a Stop Bullying jóvoltából.

Mielőtt bármi is történne...

Vegyük észre az intő jeleket, elejtett megjegyzéseket arra vonatkozóan, hogy a gyerek bullying áldozata vagy elkövetője, esetleg szemlélője. Habár a jelek más problémákat is jelezhetnek, érdemes beszélgetni a gyerekkel ezekről, ha nagyon megváltozna a viselkedése.

Mi lehet intő jele annak, hogy valakit bántanak az iskolában?

  • Megmagyarázhatatlan sérülések.

  • Elveszett vagy megsérült ruházat, könyvek, kütyük vagy ékszerek.

  • Gyakori fej- vagy hasfájás, rosszullét, vagy betegség tettetése

  • Az étkezési szokások változása, például étkezések kihagyása vagy roham-evés. Esetleg a gyerek éhesen jön haza, mert nem ebédelt az iskolában.

  • Alvási nehézségek vagy gyakori rémálmok.

  • Romló jegyek, az iskola iránti érdeklődés és motiváció elvesztése

  • Barátok hiánya, eltűnedezése, vagy a társas helyzetek kerülése

  • Tehetetlenség-érzés, csökkent önbizalom

  • Önpusztító magatartás - szökés otthonról, önsebzés, az öngyilkosság emlegetésebármiféle érzelmi vagy viselkedésbeli változást látunk rajtuk.

Mi lehet annak a jele, ha a gyerekünk bánt mást?

  • Verekedésekbe, veszekedésekbe bonyolódik

  • Olyan barátai vannak, akikről tudni lehet, hogy zaklatnak másokat

  • Agresszív

  • Gyakran kap figyelmeztetést, intőt, vagy gyakran hívják be az igazgatóhoz

  • Új cuccai lesznek vagy több pénze, amire nincs magyarázat

  • Másokat hibáztat a problémáiért

  • Nem vállal felelősséget a tetteiért

  • Versengő, vagy aggódik az iskolai népszerűségéért, hírnevéért

Miért nem beszélnek az áldozatok? Miért nehéz segítséget kérniük?

A gyerekek sokféle okból kifolyólag nem mernek, nem akarnak beszélni a problémákról:

  • A bántalmazás, zaklatás tehetetlenség-érzéssel töltheti el az áldozatot. A gyerekek néha maguk akarják megoldani a helyzetet, hogy újra érezzék, hogy kontrolljuk van felette. Lehetséges, hogy attól félnek, gyengének, nyámnyilának tűnnek.  

  • Az áldozat félhet a bántalmazó, zaklató bosszújától.  

  • A bullying egy nagyon megalázó tapasztalat. A gyerekek sokszor nem akarják, hogy a felnőttek, megtudják, miket mondanak róluk mások, akár igaz, akár nem. Félhetnek attól, hogy a felnőttek ítélkezni fognak felettük, amiért gyöngék.

  • Gyakran az áldozatok már amúgy is elszgeteltnek érzik magukat, és azt hiszik, senkit sem érdekel, vagy senki sem értené, mi történik velük.

  • Attól is féletnek, hogy társaik elutasítják, kiközösítik őket, ha szólnak. A barátok is védelmezők lehetnek a bullyinggal szemben, és a gyerekek félhetnek a támogatásuk elvesztésétől.

 

Ha a gyerekünket zaklatják, bántják az iskolában:

  • Cselekvés előtt teljes mértékben hallgassuk meg a gyerekünket arról, hogy mi történt, mit érez
  • Vonjuk be a gyereket is a megoldás megtalálásába
  • A gyermek közreműködésével fogjunk össze támogató felnőttekkel (tanárokkal iskolai dolgozókkal, közeli családtagokkal, akikben megbíznak)
  • Segítsünk a gyermeknek megbirkózni a stresszel és az idegességgel.
  • Segítsünk a gyermeknek fejleszteni a bullyingra való reagálás képességét, úgy, hogy tartózkodik az erőszaktól, és a bullyingra nem bullyinggal válaszol.
  • Segítsünk a gyermeknek építeni az önbizalmát azzal, hogy számára élvezetes tevékenységeket biztosítunk neki, és dicsérjük az erőfeszítéseit és az elért teljesítményét, eredményeit
  • Ne felejtsük el biztosítani arról, mennyire szeretjük
  • Ismerjük fel, amikor már túl nagy a probléma, és keressük meg a beavatkozás megfelelő formáját
  • Kérjünk segítséget!

Elsősorban a gyermek tanárai, az iskolai dolgozók és a többi szülő lehet szövetségesünk, de vannak olyan szervezetek illetve programok, amiknek a tevékenységével érdemes megismerkedni. Íme három ezek közül:

A Békés Iskolák program az egész iskola számára hosszú távú megoldást jelenthet az agresszió megelőzésére, illetve, az iskolai konfliktusok békés rendezésének elsajátítására.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány nemcsak képzéseket indít pedagógusoknak, de telefonos krízisvonala és kortárs segítő programja is van. 

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkájának kiemelt területe a gyerekek erőszaktól való védelme.

Sajnos akadhatnak olyan esetek, amikor pedagógiai szakszolgálathoz, családsegítőhöz, vagy a rendőrséghez kell fordulni, illetve érdemes keresni egy jó pszichológust - akár az áldozat, az elkövető számára.

 

Ha a gyerekünk a zaklató:

  • Maradjunk nyugodtak, de legyünk határozottak. Mondjuk a gyermekünknek, hogy a bullying és a zaklatás nem elfogadható.  
  • Próbáljuk kideríteni, mi motiválhatta gyermekünket arra, hogy mást bánt, és bátorítsuk a nyílt és őszinte beszélgetésre.
  • A bullyingnak legyenek nem erőszakos és életkornak megfelelő következményei. Állítsunk fel szabályokat.
  • Beszélgessünk vele arról, hogy vagyon hogyan tudná jóvá tenni a kárt, amit a viselkedésével okozott másnak.
  • A gyermek közreműködésével fogjunk össze támogató felnőttekkel (tanárokkal iskolai dolgozókkal, közeli családtagokkal, akikben megbíznak).
  • Legyünk pozitív szerepmodellek a gyermekünk számára abban a tekintetben is, hogy hogyan élünk a saját erőfölényünkkel, hatalmunkkal egyes élethelyzetekben.

További tanácsok az Anti-Bullying Alliance jóvoltából itt olvashatók.

 

Ha a gyermekünk iskolai bullying/zaklatás szemtanúja:

  • Találjunk ki a gyermekünkkel együtt különféle módokat a bullying elleni fellépésre
  • Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy nagyon fontos azonnal közbelépni a zaklatás megállítása érdekében, de ha ez nem biztonságos felnőtt segítsége nélkül, akkor mindenképp szólni kell egy felnőttnek.
  • Közeledjünk az áldozathoz (vagy családjához), ha úgy látjuk, szükségük van támogatásra.
  • Magyarázzuk el, mi a különbség az “árulkodás”  és aközött, amikor valaki azért jelent egy eseményt, mert valakit bántanak, és meg kell védeni.
  • Bátorítsuk a gyermekünket arra, hogy találjon ki kreatív módokat arra, hogy beavatkozzon egy feszült szituációban, mint amilyen például az, ha ügyesen témát vált, vagy eg új játékot kezdeményez.
  • Mutassunk példát gyermekünknek azzal, hogy mi is törődünk másokkal.

 

A cyberbullying témájához:

  • Próbáljunk nyitottak lenni, és megismerkedni a gyerekek által végzett online tevékenységekkel, felületekkel, és az ezekkel kapcsolatos szlenggel.
  • Ameddig lehet, a számítógép-használat a közösségi térben történjen, és olyankor, amikor jelen van felnőtt családtag.
  • Ismerjük fel, hogy az online kommunikációnak a gyerekek életében fontos társas szerepe van. Ne tiltsuk el automatikusan az online eszközök használatától, ha felmerül, hogy cyberbullying van a környezetében.
  • Az online zaklatást, fizikai fenyegetést jelentsük a rendőrségnek.
  • További információk a cyberbullyinggal kapcsolatban elérhetők például a Kék Vonal oldalán, vagy a DIP (Digitális Immunerősítő Program) felületén.

 

Felhasznált anyagok:

Stop Bullying

Pink Shirt Day