Bullyingról szülőknek

Sok írás született már arról, hogy mit is takar a bullying kifejezés - amit magyarul leginkább az iskolai zaklatásnak szoktak megfeleltetni - , mi is összeszedtük a leggyakoribb kérdéseket, és ajánlottunk oktatási anyagokat is a témával kapcsolatban.
Most a szülők számára gyűjtöttünk fontos tanácsokat a Pink Shirt Day és a Stop Bullying jóvoltából.
Mielőtt bármi is történne...
Vegyük észre az intő jeleket, elejtett megjegyzéseket arra vonatkozóan, hogy a gyerek bullying áldozata vagy elkövetője, esetleg szemlélője. Habár a jelek más problémákat is jelezhetnek, érdemes beszélgetni a gyerekkel ezekről, ha nagyon megváltozna a viselkedése.
Mi lehet intő jele annak, hogy valakit bántanak az iskolában?
-
Megmagyarázhatatlan sérülések.
-
Elveszett vagy megsérült ruházat, könyvek, kütyük vagy ékszerek.
-
Gyakori fej- vagy hasfájás, rosszullét, vagy betegség tettetése
-
Az étkezési szokások változása, például étkezések kihagyása vagy roham-evés. Esetleg a gyerek éhesen jön haza, mert nem ebédelt az iskolában.
-
Alvási nehézségek vagy gyakori rémálmok.
-
Romló jegyek, az iskola iránti érdeklődés és motiváció elvesztése
-
Barátok hiánya, eltűnedezése, vagy a társas helyzetek kerülése
-
Tehetetlenség-érzés, csökkent önbizalom
-
Önpusztító magatartás - szökés otthonról, önsebzés, az öngyilkosság emlegetésebármiféle érzelmi vagy viselkedésbeli változást látunk rajtuk.
Mi lehet annak a jele, ha a gyerekünk bánt mást?
-
Verekedésekbe, veszekedésekbe bonyolódik
-
Olyan barátai vannak, akikről tudni lehet, hogy zaklatnak másokat
-
Agresszív
-
Gyakran kap figyelmeztetést, intőt, vagy gyakran hívják be az igazgatóhoz
-
Új cuccai lesznek vagy több pénze, amire nincs magyarázat
-
Másokat hibáztat a problémáiért
-
Nem vállal felelősséget a tetteiért
-
Versengő, vagy aggódik az iskolai népszerűségéért, hírnevéért
Miért nem beszélnek az áldozatok? Miért nehéz segítséget kérniük?
A gyerekek sokféle okból kifolyólag nem mernek, nem akarnak beszélni a problémákról:
-
A bántalmazás, zaklatás tehetetlenség-érzéssel töltheti el az áldozatot. A gyerekek néha maguk akarják megoldani a helyzetet, hogy újra érezzék, hogy kontrolljuk van felette. Lehetséges, hogy attól félnek, gyengének, nyámnyilának tűnnek.
-
Az áldozat félhet a bántalmazó, zaklató bosszújától.
-
A bullying egy nagyon megalázó tapasztalat. A gyerekek sokszor nem akarják, hogy a felnőttek, megtudják, miket mondanak róluk mások, akár igaz, akár nem. Félhetnek attól, hogy a felnőttek ítélkezni fognak felettük, amiért gyöngék.
-
Gyakran az áldozatok már amúgy is elszgeteltnek érzik magukat, és azt hiszik, senkit sem érdekel, vagy senki sem értené, mi történik velük.
-
Attól is féletnek, hogy társaik elutasítják, kiközösítik őket, ha szólnak. A barátok is védelmezők lehetnek a bullyinggal szemben, és a gyerekek félhetnek a támogatásuk elvesztésétől.
Ha a gyerekünket zaklatják, bántják az iskolában:
- Cselekvés előtt teljes mértékben hallgassuk meg a gyerekünket arról, hogy mi történt, mit érez
- Vonjuk be a gyereket is a megoldás megtalálásába
- A gyermek közreműködésével fogjunk össze támogató felnőttekkel (tanárokkal iskolai dolgozókkal, közeli családtagokkal, akikben megbíznak)
- Segítsünk a gyermeknek megbirkózni a stresszel és az idegességgel.
- Segítsünk a gyermeknek fejleszteni a bullyingra való reagálás képességét, úgy, hogy tartózkodik az erőszaktól, és a bullyingra nem bullyinggal válaszol.
- Segítsünk a gyermeknek építeni az önbizalmát azzal, hogy számára élvezetes tevékenységeket biztosítunk neki, és dicsérjük az erőfeszítéseit és az elért teljesítményét, eredményeit
- Ne felejtsük el biztosítani arról, mennyire szeretjük
- Ismerjük fel, amikor már túl nagy a probléma, és keressük meg a beavatkozás megfelelő formáját
- Kérjünk segítséget!
Elsősorban a gyermek tanárai, az iskolai dolgozók és a többi szülő lehet szövetségesünk, de vannak olyan szervezetek illetve programok, amiknek a tevékenységével érdemes megismerkedni. Íme három ezek közül:
A Békés Iskolák program az egész iskola számára hosszú távú megoldást jelenthet az agresszió megelőzésére, illetve, az iskolai konfliktusok békés rendezésének elsajátítására.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány nemcsak képzéseket indít pedagógusoknak, de telefonos krízisvonala és kortárs segítő programja is van.
A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkájának kiemelt területe a gyerekek erőszaktól való védelme.
Sajnos akadhatnak olyan esetek, amikor pedagógiai szakszolgálathoz, családsegítőhöz, vagy a rendőrséghez kell fordulni, illetve érdemes keresni egy jó pszichológust - akár az áldozat, az elkövető számára.
Ha a gyerekünk a zaklató:
- Maradjunk nyugodtak, de legyünk határozottak. Mondjuk a gyermekünknek, hogy a bullying és a zaklatás nem elfogadható.
- Próbáljuk kideríteni, mi motiválhatta gyermekünket arra, hogy mást bánt, és bátorítsuk a nyílt és őszinte beszélgetésre.
- A bullyingnak legyenek nem erőszakos és életkornak megfelelő következményei. Állítsunk fel szabályokat.
- Beszélgessünk vele arról, hogy vagyon hogyan tudná jóvá tenni a kárt, amit a viselkedésével okozott másnak.
- A gyermek közreműködésével fogjunk össze támogató felnőttekkel (tanárokkal iskolai dolgozókkal, közeli családtagokkal, akikben megbíznak).
- Legyünk pozitív szerepmodellek a gyermekünk számára abban a tekintetben is, hogy hogyan élünk a saját erőfölényünkkel, hatalmunkkal egyes élethelyzetekben.
További tanácsok az Anti-Bullying Alliance jóvoltából itt olvashatók.
Ha a gyermekünk iskolai bullying/zaklatás szemtanúja:
- Találjunk ki a gyermekünkkel együtt különféle módokat a bullying elleni fellépésre
- Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy nagyon fontos azonnal közbelépni a zaklatás megállítása érdekében, de ha ez nem biztonságos felnőtt segítsége nélkül, akkor mindenképp szólni kell egy felnőttnek.
- Közeledjünk az áldozathoz (vagy családjához), ha úgy látjuk, szükségük van támogatásra.
- Magyarázzuk el, mi a különbség az “árulkodás” és aközött, amikor valaki azért jelent egy eseményt, mert valakit bántanak, és meg kell védeni.
- Bátorítsuk a gyermekünket arra, hogy találjon ki kreatív módokat arra, hogy beavatkozzon egy feszült szituációban, mint amilyen például az, ha ügyesen témát vált, vagy eg új játékot kezdeményez.
- Mutassunk példát gyermekünknek azzal, hogy mi is törődünk másokkal.
A cyberbullying témájához:
- Próbáljunk nyitottak lenni, és megismerkedni a gyerekek által végzett online tevékenységekkel, felületekkel, és az ezekkel kapcsolatos szlenggel.
- Ameddig lehet, a számítógép-használat a közösségi térben történjen, és olyankor, amikor jelen van felnőtt családtag.
- Ismerjük fel, hogy az online kommunikációnak a gyerekek életében fontos társas szerepe van. Ne tiltsuk el automatikusan az online eszközök használatától, ha felmerül, hogy cyberbullying van a környezetében.
- Az online zaklatást, fizikai fenyegetést jelentsük a rendőrségnek.
- További információk a cyberbullyinggal kapcsolatban elérhetők például a Kék Vonal oldalán, vagy a DIP (Digitális Immunerősítő Program) felületén.
Felhasznált anyagok: